Bpf GIL en pensioenadministrateur AZL zijn op 15 mei 2014 onderscheiden met de PBM Communicatieprijs. Het fonds en de administrateur winnen de prijs voor de ontwikkeling van de werkgeversrol in het vergroten van pensioenbewustzijn van werknemers. De vakjury onder leiding van Ron van der Jagt (voorzitter Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals) kent de prijs toe in de categorie ‘Beste communicatie van commerciële aanbieders in de pensioenmarkt’.
Juryrapport: 'Toegankelijk en toekomstgericht'
De vakjury roemt de inzending van Bpf GIL en AZL om de beleidsmatige insteek en vanwege de kwaliteit van aanpak en uitvoering. ‘Belangrijk element in de campagne is een toegankelijke en toekomstgerichte pensioencursus voor werkgevers. De inzending loopt vooruit op de consultatiewetgeving pensioencommunicatie, waarin een prominentere rol voor de werkgever is voorzien’, aldus het juryrapport. De jury onderstreept met deze toekenning het toenemende, maar vaak onderschatte belang van werkgeverscommunicatie in de pensioensector.
Werkgevers vaak eerste aanspreekpunt
Bpf GIL en AZL willen de aangesloten werkgevers helpen, zodat zij in staat zijn om de pensioenvragen van hun werknemers goed te beantwoorden. De werkgevers zijn namelijk vaak het eerste aanspreekpunt voor werknemers met pensioenvragen. Uit onderzoek blijkt dat het pensioenbewustzijn onder mensen die door hun werkgever worden geïnformeerd, 20% hoger ligt dan onder mensen bij wie de werkgever niet in beeld is bij pensioen.
In gesprek met de deelnemer
De inzending laat zien hoe Bpf GIL in samenwerking met AZL de werkgevers succesvol faciliteert en mobiliseert bij het aangaan van het gesprek met deelnemers op de werkvloer. Hierbij draait alles om drie kernwoorden: kennis, inzicht en overzicht. De prijs werd in het Kurhaus in Scheveningen in ontvangst genomen door Gerard Wegh (Bpf GIL) en Anoesjka Koopmans (AZL).
Gerard Wegh (L) en Anoesjka Koopmans nemen de prijs aan van Ron van der Jagt.