Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over uw pensioen of zaken rondom uw pensioen? Bekijk onderstaande veelgestelde vragen om te ontdekken of uw vraag al door ons beantwoord is. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bekijk alle vragen

Mijnpensioenoverzicht.nl

  • Wat vindt u op Mijnpensioenoverzicht.nl?

    Op Mijnpensioenoverzicht.nl krijgt u een overzicht van hoeveel pensioen u in totaal kunt verwachten als u met pensioen gaat. Zo krijgt u informatie over:

    • hoeveel AOW-pensioen u ontvangt van de overheid
    • hoeveel aanvullend pensioen u daarnaast tot nu toe hebt opgebouwd tijdens uw loopbaan
    • bij welke pensioenfondsen en –verzekeraars u pensioen hebt opgebouwd
    • hoeveel pensioen u in totaal kunt opbouwen als uw situatie niet verandert
    • hoeveel uw nabestaanden krijgen als u komt te overlijden

    Deze cijfers worden 3 keer per jaar geactualiseerd.

    Daarnaast vindt u uw gezamenlijk pensioen als u samen met uw partner inlogt en een overzicht van uw pensioen op 3 verschillende ingangsdata:

    • 2 jaar voor uw AOW-datum
    • op uw AOW-datum zelf en
    • 1 jaar na uw AOW-datum
  • Wat toont Mijnpensioenoverzicht.nl niet?

    Op de website Mijnpensioenoverzicht.nl vindt u géén informatie over:

    • extra pensioen dat u misschien zelf hebt bijgespaard
    • de inhoud van uw huidige pensioenregeling: daarvoor kunt u terecht op deze website
    • pensioen in het algemeen en het Nederlandse pensioenstelsel

    en meestal ook géén informatie over:

    • pensioen dat al uitgekeerd wordt
  • U bent met pensioen. Kunt u inloggen?

    Als u een DigiD hebt, kunt u inloggen. Ongeacht of u al met pensioen bent of niet. Maar u vindt op Mijnpensioenoverzicht.nl meestal alleen informatie over pensioen dat nog niet uitgekeerd wordt. Toch kan het ook voor u verstandig zijn om in te loggen. Het kan zijn dat u ziet hoeveel partnerpensioen er is voor uw partner als u komt te overlijden. Dit verschilt per pensioenfonds. Niet alle pensioenfondsen en pensioenverzekeraars hebben deze informatie bij Mijnpensioenoverzicht.nl aangeleverd.

Bekijk alle vragen

Uniform Pensioenoverzicht

  • Wat is een Uniform Pensioenoverzicht (UPO)?

    Op het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) staat wat u aan pensioen hebt opgebouwd bij ons. Voor uzelf en voor uw eventuele nabestaanden. Alle pensioenfondsen en verzekeraars gebruiken hetzelfde model voor het pensioenoverzicht. Hebt u een partner, dan kunt u gemakkelijk uw pensioenoverzicht met dat van uw partner vergelijken. En u kunt de bedragen op de pensioenoverzichten gemakkelijk bij elkaar optellen.

  • Wat staat er op het pensioenoverzicht?

    Op het pensioenoverzicht ziet u wat u tot januari dit jaar aan pensioen hebt opgebouwd bij ons. Wijzigingen per 1 januari van dit jaar staan niet in het pensioenoverzicht van dit jaar, maar in het pensioenoverzicht van volgend jaar.

    Verder vindt u de volgende informatie terug op het pensioenoverzicht:

    • de basisgegevens van u en eventueel uw partner
    • informatie over het door u opgebouwde pensioen
    • informatie over het te bereiken pensioen
    • een toelichting op het pensioenoverzicht
  • Wanneer krijgt u een pensioenoverzicht?
    • Werknemers die nu pensioen opbouwen bij ons ontvangen dit overzicht elk jaar. Hun pensioenoverzicht staat ook op Mijn Pensioencijfers.
    • Ook gepensioneerden ontvangen dit overzicht elk jaar.
    • Oud-werknemers die hun pensioen bij ons hebben laten staan toen ze uit dienst gingen, ontvangen dit overzicht minimaal elke 5 jaar.
  • De gegevens op uw pensioenoverzicht kloppen niet, wat kunt u doen?

    Als u wijzigingen hebt doorgegeven na 1 januari van dit jaar, dan komen deze wijzigingen in het pensioenoverzicht van het volgende jaar te staan. Deze wijzigingen hebben dan namelijk nog geen invloed op uw pensioen van het afgelopen jaar. Zijn er nog wijzigingen die u door wilt geven? Neem dan contact op met uw werkgever.

Bekijk alle vragen

Pensioenplanner

  • Wat is de pensioenplanner?

    De pensioenplanner bevat de belangrijkste gegevens over uw pensioen bij ons. U doorloopt de planner in 4 stappen. Onder stap 2 vindt u een overzicht van het pensioen dat u hebt opgebouwd en het pensioen dat u ontvangt als u met pensioen gaat. Omdat de pensioenregelingen flexibiliteit bieden, kunt u onder stap 4 verschillende keuzes aangeven om te zien welke gevolgen die keuzes hebben op de hoogte van uw pensioen.

  • Wie kan de pensioenplanner raadplegen?

    Iedereen die pensioen opbouwt bij ons. Bent u een nieuwe deelnemer, dan ontvangt u vanzelf bericht zodra uw gegevens ingevoerd zijn in de pensioenplanner. Oud-werknemers en gepensioneerden kunnen de pensioenplanner niet (meer) raadplegen.

  • Is de pensioenplanner betrouwbaar?

    U kunt aan de uitkomsten in de pensioenplanner geen rechten ontlenen. U kunt alleen rechten ontlenen aan uw pensioenreglement. De pensioenplanner is uiteraard met de uiterste zorgvuldigheid gebouwd. Toch hebben we hier en daar moeten kiezen voor een goede benadering in plaats van een exacte berekening. Neemt u bij twijfel over de uitkomsten contact op met ons.

  • Hoeveel ontvangt u netto?

    U vindt in de Pensioenplanner een schatting van het netto bedrag dat u straks aan pensioen van ons ontvangt en aan AOW-pensioen van de overheid. De berekeningen geven een indicatie. Ze zijn gebaseerd op de (belasting-)tarieven, zoals die nu bij ons bekend zijn. Extra pensioen dat u zelf hebt bijgespaard, is niet in deze berekening opgenomen.

Bekijk alle vragen

Nieuwe werkgeversportal

  • Hoe kom ik terecht in de vernieuwde werkgeversportal?

    De vernieuwde AZL werkgeversportal is toegankelijk via www.azlonline.eu.

  • Hoe kan ik mijn account registreren?

    Per brief bent u geïnformeerd over het registratieproces. Let op dat u vooraf een hoofdgebruiker bepaalt. Hebt u nog vragen? Neemt dan contact met ons op.

  • Hoe bepaal ik de hoofdgebruiker?

    Kies iemand in uw organisatie die het algemeen beheer kan voeren voor uw pensioenadministratie. De hoofdgebruiker kan anderen binnen of buiten uw organisatie toegang machtigen. Ook kan hij per reguliere gebruiker rollen toekennen, zoals het inzien van facturen of het doorgeven van mutaties.

    Let op: een administratie- of verzekeringskantoor kan geen hoofdgebruiker zijn.